Mina handdockor – Pärlan

I min presentation skrev jag att det skulle bli lite pedagogisk inspiration också. Tänkte börja med en av mina handdockor som barnen träffade häromdagen. Hon heter Pärlan och älskar sagor, men de ska berättas, inte läsas ur en bok (bilder, sagolådor/påsar är OK men ingen fusktext)! Hon gillar även blått och bling, bor i sagoskogen och är kompis med sagofén.

Pärlan
Inte det allra bästa fotot, men hon är på jobbet så jag kan inte ta något nytt.

Jag tycker att handdockor är ett fantastiskt redskap i förskolan. Man får med sig barnen på ett helt annat sätt och de lyssnar mer på dockan än på mig… Hade ett barn som totalvägrade att försöka skriva sitt namn, men när en av dockorna bad snällt gick det bra!

Nästan alla mina dockor är gjorda med en teknik som Mirella Forsberg-Ahlcrona lär ut (hon säljer även materialsatser). Jag har gått flera kurser men är långt ifrån fullärd. Det är lika roligt att tillverka dockorna som att använda dem så det blir någon ny då och då, alltefter behov. Fler dockor presenteras senare.

2 svar to “Mina handdockor – Pärlan”

  1. aneht Says:

    har du gjort den själv? Vad duktig du är, den e ju jättefin 🙂

  2. sari hänninen Says:

    d var mig en söt docka…

Kommentera

