Halloween…

… är över för i år, men jag har inte haft tid att ta tag i bilderna förrän nu. Vart tar tiden vägen egentligen?

Först ut är min korg med Halloween-godis till barnen som ringer på hemma. Det blir alltid uppskattat, dels att man överhuvudtaget har koll på att det är Halloween och dels att man förberett sig lite. Dessutom tycker jag ju att det är kul med pyssel så det känns som en bra kombination även om jag är lite kluven till firandet här i Sverige.
Halloweenkorg
Det kom inte så många barn detta året så jag fick några påsar kvar till mig själv, men jag var inte särskilt ledsen över det 🙂

På förskolan firar vi inte Halloween så uttalat, men sångsamlingen får lite spöktema. Ett par grodor klär ut sig till spöken och dansar för barnen och vi sjunger lite spöksånger. Jag har gjort en enkel marionettdocka som är med och flyger till en av sångerna.
Spöke01
Så här ser spöket ut på insidan:
Spöke02
och här syns pinnar och trådar också:
Spöke03
Den längre av pinnarna har två trådar fästa i sig, en i var ände. De går till ”händerna” så att man kan styra dem. Den kortare pinnen har en tråd som är fäst i huvudet. Denna konstruktion gör att man kan få spöket att flyga riktigt bra och händerna kan variera upp och ner lite som man tycker. Man får pröva sig fram, men barnen verkar gilla det. Första året spöket var med gjorde jag varsitt spöke till de barn som var över 4 år, men det blev för jobbigt (för mig) så numera är det bara mitt spöke som kommer på besök.
Storleken på tyget är ca 20 cm brett och kanske 25-30 cm på höjden (som sedan viks på mitten).

Ett svar to “Halloween…”

  1. Åsa Says:

    Så gullig idé att göra godispåsar till barnen på halloween! Det förstår jag verkligen att det är uppskattat!

Kommentera

