Dopkort

Idag har vi haft barndop för min systerdotter Isabelle. Fantastisk fin stund i kapellet och underbart god mat efteråt!

Ska man på dop får man ha med sig ett kort tillsammans med presenten. Inspirationen lyste med sin frånvaro. Visste bara vilken typ av kort jag ville göra och att jag ville ha med alla hennes fina namn på något sätt. Hoppade över till en av mina inspirationskällor – Cornelia – som alltid har så fina saker att visa upp. Givetvis fanns det fina dopkort där så jag lånade lite (ganska mycket egentligen) av hennes idéer. Tack Cornelia, för all inspiration du ger! Sedan fastnade jag på färg- och pappersval tills jag hittade några härliga rosa papper från Maja Design. Det är så mycket enklare att få till det om man har en serie som hör ihop. Jag har börjat få in det i huvudet nu och ska inte köpa så många lösa papper längre. Det är min plan i alla fall…


Alla papper kommer från Maja Designs serie Mina Vänner – Rosa Marina förutom ett par cardstock. Stämpeln med ”Gud som haver barnen kär” är nog från Inkido. Stämpelfärgen är distress Victorian Velvet, som var det närmsta jag kunde komma att matcha pappret med. Jag har använt Quickutz nesting circles och Spellbinders scalloped circles och stansat med.


När man öppnar dyker det upp en Reprint ängelstämpel som är så underbart söt. Lite Stardust stickles på vingarna är aldrig fel. Jag skar ut små banners och skrev på med Zig-penna i passande färg. Har även använt Spellbinders Labels 11. Då stämpeln precis (åtminstone nästan) passar på den största storleken när jag stansade, lade jag själva stansen på ett cardstock och ritade av utsidan och klippte sedan ut så att det blev en passande bakgrund.


Viker man upp ännu en gång kommer dessa sidor upp. På den översta skrev vi vår hälsning och i fickan under finns tags med alla namnen.


Till den rosa Maja Design-serien finns ett klippark där jag hittade dessa vackra tags. Klistrade upp dem på motsvarande papper och klippte ut för att slippa en helt vit baksida. Bokstäverna i namnen är utstansade med Quickutz Moxie, Sophisticate och Storybook i cardstock och har sedan fått ett lager Glossy Accent på sig för att synas lite bättre. På baksidan står namnens betydelse (enligt Nationalencyklopedin) och vilken dag det är namnsdag.  Lite band i och allt är klart. De flesta sidor har fått en touch av Distress Vintage Photo för att det är snyggt.

Ett svar to “Dopkort”

  1. Timjan & Akleja Says:

    Fantastiskt vackert kort! Det lär bli sparat… Har kikat runt på din fina blogg nu, väldigt många snygga kort och LO! Tack för inspiration!

    Hälsningar Birgit

Kommentera

