Vintage-modell

För ett par veckor sedan var jag på Milo och Anna Liljas scrapträff utanför Trollhättan tillsammans med ett helt gäng härligt galna scrappare. En riktigt mysig skaparhelg fick vi och det var så där lagom med utmaningar (två per dag) så att man aldrig kände sig stressad även om man ville delta i alla. 🙂 Fick gjort en del jag tänkt göra länge som t ex dagens LO…


Mannen på fotot är min mammas farbror. Har alltid älskat detta foto och tog mig nu äntligen tid att scanna in det och göra något av det. Calle skulle fyllt 100 år förra året om han levt så bilden är kanske från 30-40-talet nån gång. Tyvärr är nästan inga foton i albumet jag lånat av mamma daterade, så det får bli gissningar.
Det nya pappret från Maja Design (1905 ur serien Vintage Summer Basics) var på nåt sätt självskrivet till denna bild tyckte jag. Plankor och plankor… Distressade kanterna med en edge scraper. Ovanpå det sitter ett blått Core’dinationspapper (Distress Chipped Sapphire tror jag). Det blir så snyggt när man river det då papprets kärna har en annan färg.


Pappret med sjökorten kommer från Magnolia. Ovanför fotot fanns det en lucka i mönstret där jag stämplade en textstämpel från Tim Holtz som passade så bra till motivet. Fotomattan är plankpapprets baksida. Ett säkert sätt att få allt att matcha. Kompassen hade jag i en låda men minns tyvärr inte var jag köpt den, kanske hos Bildmålarna på nån mässa. Det finns i alla fall likadana fast i silver hos dem.


Hittade några snäckstämplar (Pysselmyran) i lådan som jag embossade i vitt på baksidan av plankpappret. Sedan klippte jag ut dem och satte fast dem med 3d-kuddar för att få lite dimension. Något jag verkligen gillar med Maja Designpappren (12×12-formatet) är att baksidan av tillverkningsinfon längst ner (eller upp) på pappret går att använda. Inget pappersspill här inte! Skar av raden och satte fast även den med 3d-kuddar. Ett par snören med knopar på fick också vara med för att förstärka det nautiska.

Dags att scanna in fler bilder… vi ses igen!

Kommentera

